Spanje: Manlleu

De trip komt dichter bij! De laatste voorbereidingen worden getroffen; leerlingen werden gekoppeld aan gastgezinnen, koffertjes worden gemaakt, Spaanse woordjes geoefend... Hey ho, lets go!

Day 1 - Day 2
Montserrat

Goedemorgen Overpelt!

Na een rondleiding, leuke receptie en veel te veel Spaanse lekkernijen kropen we gisteren tevreden in ons bed. De Spanjaarden zijn zeer gastvrij en wij voelen ons hier al helemaal thuis.

Vandaag gaan we Montserrat bezoeken. Na een wandeling en hopelijk een prachtig uitzicht, trekken we naar de kust, om elkaar daar nog beter te leren kennen. Hopelijk kunnen we genieten van wat zonnestralen, voorlopig is het echter bewolkt en grijs.

Foto's volgen snel!

Adios!

Mist - Fog - Niebla

______________________
Day 3 - Day 4

De tijd staat hier niet stil! Dag 3 en 4 zijn voorbij gevlogen. Gisteren bezochten we Vic, een stad in de buurt van Manlleu. We kregen daar een rondleiding van Joan en Maria (de Spaanse leerkrachten) door het oude stadsgedeelte. Daarna konden de leerlingen rondkijken op een lokale markt.

Namiddag mochten de leerlingen deelnemen aan de activiteiten van hun gastvrouw of gastheer. 's Avonds kwamen ze samen om te genieten van een pizza.

Vandaag moesten ze vroeg uit hun bed! Om 8u15 vertrok de bus richting Barcelona. De eerste zonnestralen piepten door de wolken. We starten onze eendaagse citytrip in Park Guell, om vervolgens nog meer te genieten van Gaudi's genialiteit bij zijn beroemde Sagrada Familia. Daarna wilden de leerlingen uiteraard de wereldstad verkennen. Opnieuw konden we beroep doen op onze gidsen!
De bustrip naar huis verliep een stuk rustiger...

______________________
Day 5 - 6 november 2014

De wekker liep gelukkig een beetje later af vandaag.  We werden vanmorgen ontvangen in de "videoroom" door onze plaatselijke gidsen.  Geocatching stond op het programma. "The snake of Manlleu" (een oud volksverhaal) is de leidraad tijdens onze zoektocht...

Onze schattenjacht bracht ons langs de mooiste plekjes van Manlleu: de rivier, het bos, de square,.... Manlleu heeft ons aangenaam verrast´, het heeft een verborgen charme.

Tijdens deze wandeling kleurden de straten "geel" omwille van de stemming op zondag.  De stemming is verboden door de Spaanse regering maar de Catalanen hebben beslist om de stemming toch door te laten gaan. Ze rekenen op 40 000 vrijwilligers om de stemming te organiseren.  Ook in “onze” school gaat er een stemming door!
De Catalanen hechten heel veel belang aan de stemming omdat de onafhankelijkheid voor hen een grote verbetering zou betekenen in hun dagelijks leven.  We bewonderen de Catalanen om hun protest dat altijd rustig en eerbiedig verloopt.

Nadat het geheim  van de schat (een echte diamant) ontrafeld is, is er tijd voor lunch... Zoals paëlla, dit viel in de smaak bij Tijl, witte bonen, ham, fideuà, brood met tomaten enz... Na 5 dagen Spanje went de late lunch (14u)!
Na de siesta komen we samen in school zodat de leerlingen hun presentaties kunnen voorbereiden! We zijn benieuwd....